Familie van Klaveren

Het avontuur tegemoet

• augustus 2014

Eind juli 2014 was het zover. Ons vliegtuig naar Accra vertrok. Na een bewogen tijd in Nederland waar we veel geld hebben opgehaald voor onze projecten in Ghana vertrokken we met zijn zessen naar Accra: Marco en Marjon, de drie kinderen Auryn (16), Merlyn (14), Pepijn (11) en nicht Jonne (17).

We hebben veel te doen in Ghana. We gaan twee kiosken bouwen voor twee gezinnen die het echt slecht hebben in Ghana, we gaan een watertank bij een school plaatsen in Larabanga en we hebben medisch materiaal voor een ziekenhuis.3,5 week: het leek zo lang maar de tijd vloog om. We hebben echt drie weken hard gewerkt, maar mogen trots zijn want het is allemaal gelukt!!!! Alle zes hebben we afzonderlijk van elkaar er even doorheen gezeten: de een i.v.m. de hygiëne, een ander door corrupte politie, weer een ander doordat er geen pinautomaat in de buurt was, of doordat je denkt: “help, iedereen wil wat van je” of gewoon omdat je niet weer waar je moet beginnen met je hulp. Er is zoveel te doen in dit land. Op een van de laatste avonden had Marjon een gesprek met Godwin, onze redder in nood. Zij vroeg hem wat zijn angsten zijn. Hij antwoordt daarop dat hij zo bang is dat zijn zoontje Michael ziek wordt en dat hij dan niet genoeg geld heeft om voor hem te zorgen.Hoe erg is dat. Dat je niet de zekerheid hebt dat je je kind kan redden als hij ziek is. Dit hakte er behoorlijk in bij ons. Het is mooi om te zien wat stichting Kwame hier allemaal gedaan heeft. In alle uithoeken, bij alle kiosken is stichting Kwame bekend. Zij zijn degene die het allemaal in gang zetten en daadwerkelijk iets kunnen betekenen in Ghana. We zijn trots dat we op naam van Stichting Kwame hier onze projecten mogen doen.
Ja, en we mogen met trots vertellen dat er twee kiosken staan. Een voor Emilia en haar vier kinderen en een voor Agnes en haar kinderen. Het was doorpoten en we hebben er echt voor moeten gaan om deze twee kiosken te kunnen bouwen maar ze staan er! En als dan moeder Emilia een dag nadat de kiosk staat vol trots met een enorme brede lach vertelt dat ze een zeepje en kerosine heeft verkocht en dus eindelijk winst heeft gemaakt, ja! Dat is de jus op de aardappel. Daar deden we het voor. We zijn nu drie maanden terug en zijn behoorlijk besmet met het Ghana virus. We zijn sinds onze terugkomst nog steeds bezig met Ghana. Pepijn heeft een interview mogen houden voor het tijdschrift Samsam met Mark Rutte. Hij heeft veel vragen mogen stellen, maar de belangrijkste is of er nu het beter gaat met Nederland er ook meer geld gaat naar ontwikkelingslanden. Hij heeft daar ons Ghanaverhaal mogen vertellen. En ook zijn we met zijn allen al weer geld aan het inzamelen. Er zit al 60 euro in de pot. Geld wat bestaat uit gevonden geld, verkoop van peren en walnoten. Wat leven veel mensen nog mee en is er al weer veel verzameld: sieraden, speelgoed, kleding etc., etc. En deze week gaan we 80 nieuwe VITESSE trainingspakken ophalen. VITESSE is zo enthousiast over onze verhalen dat ze willen sponsoren. Dit had de club al gedaan door het schenken van voetballen en krijgt dus nu een mooi vervolg!

We willen stichting Kwame bedanken voor de ondersteuning die we hebben gehad. Wat een enthousiaste mensen! En wat krijgen zij veel voor elkaar. Maar ook willen we iedereen bedanken die hebben meeverzameld, meebetaald en meegeleefd. Zonder jullie hadden we dit niet kunnen bereiken! Bedankt voor dit avontuur!