Ann-Mary

• 3 jongere broertjes
  • moeder gestorven
  • vader woont in Nigeria

In 2011 ontmoetten wij op het terras van Lizzy ’s Spot, een plaats waar veel vrijwilligers samen met de locals ’s avonds een Starbiertje drinken, een oude bekende van Liz: het 12-jarige meisje Ann-Mary. Ze zit bij Liz op schoot en is helemaal blij. We geven haar te drinken en te eten en langzaam komt het trieste verhaal eruit. Van haar tweede jaar is zij en later ook haar kleinere broertjes door de moeder gedwongen om te bedelen op de ‘ terrassen’ vooral bij blanke mensen.

De mensen aan wie ze geld vroeg, snauwden haar vaak toe dat ze maar moest gaan werken en dat vond ze zelf ook. Nu is haar moeder overleden(haar vader heeft al jaren geleden het gezin verlaten en woont in Nigeria) en heeft zij de zorg voor haar 3 broertjes. Ze wonen in een soort gemeenschapshuis met meer zwervende kinderen in een slechte wijk in Accra.

Sinds de dood van haar moeder bedelt ze niet meer. Ze is nu zakenvrouw: zij en haar broertjes verkopen bananenkauwgom aan de mensen. Deze kauwgom koopt ze in het begin van de straat en verkoopt ze duurder. Ze heeft de jongetjes geleerd dat je altijd tegen je klanten moet lachen, vriendelijk bedanken en de wikkels van de kauwgom op moet ruimen. Ook doet ze er een dansje bij. Ann-Mary was nog nooit naar school geweest. Met het geld dat ze nu verdient, kan ze 3 dagen in de week naar school. Als ze daar van terug komt, brengt zij haar broertjes bij wat ze zelf die dag geleerd heeft. Dan moeten ze meer dan een uur lopen om bij hun klanten te komen op Oxfordstreet. Daar werken ze tot middennacht en dan lopen ze weer naar huis.

Als de broertjes de kans krijgen om even in een stoel te mogen zitten bij de eettentjes, slapen zij meteen….. We kopen veel kauwgom en zorgen dat ze het schoolgeld heeft voor het komende jaar en wat reserves. Hoe triest maar veel beters kunnen we op korte termijn niet bedenken. Dit meisje is haar jaren ver vooruit, we weten hoe het in weeshuizen er aan toe gaat. Ook niet echt een optie voor deze vrijheidslievende, zelfstandige, jong volwassen kinderen. Ann-Mary heeft in ieder een jaar wat minder financiële zorgen.