Kiosken

Zonder kiosken zou het straatbeeld van Ghana wel erg leeg zijn! Werkelijk op elke hoek van de straat kom je vaak kleurrijke houten kiosken tegen waar de meest uiteenlopende spullen worden verkocht. Als je voor het eerst in Ghana bent moet je ook even wennen dat je niet op zoek moet naar winkels of supermarkten. Nee; in de houten hutjes bij jou om de hoek wordt werkelijk alles verkocht: van uien tot make-up, van beltegoed tot gedroogde vis, van mooie Afrikaanse stoffen tot keysoap, van instand noodles tot spijkers en allesreiniger.

Stichting Kwame bouwt voor kansarme gezinnen een kiosk waarin ze een bedrijfje starten en dat soms ook als huis dient. Dit betekent dat de ouders die zware financiele problemen hebben hun kinderen niet in weeshuizen hoeven te plaatsen maar deze thuis kunnen houden. Niet alleen zorgt onze stichting ervoor dat zo’n gezin bij elkaar kan blijven en inkomen genereert maar ook voor het onderwijs van de kinderen uit deze families. De kiosken bieden de gezinnen zo een nieuwe toekomst!

Hoe gaan we te werk?

Bij dit project werken wij samen met het Ghanese Ministerie van Sociale zaken waar Helena Obeng werkzaam is. Gezinnen die op het punt staan hun kinderen af te staan, kloppen vaak ten einde raad bij het Ministerie aan voor hulp. Deze gezinnen worden door Helena (die ook in haar dagelijkse werkzaamheden veel gezinnen in moeilijkheden ontmoet) aan onze stichting gekoppeld.
Wanneer besloten is dat een gezin een kiosk krijgt, bekijken we samen met de familie, Helena, de lokale Chief (soort van burgemeester) en onze veldwerker Godwin naar de wensen van het gezin en de mogelijkheden in de omgeving. Samen overleggen we of de plannen en dromen van het gezin realistisch zijn en of hun ideeën winstgevend genoeg zijn om echt onafhankelijk te blijven. Dan kan het bouwen van de kiosk beginnen en struinen we de markt af om alle benodigde materialen bij elkaar te krijgen. De lokale bewoners helpen met het bouwen van de kiosk. Elk gezin krijgt van ons eenmalig de benodigde inventaris; dit varieert van rijst, tomaten en olie voor het starten van een eigen restaurantje voor schoolmaaltijden tot stoffen, ritsen en knopen voor het starten van een eigen naaiattelier.
Nadat de familie een naam heeft gekozen voor de kiosk en deze met de hand trots op het naambord wordt geschilderd, kan het werken beginnen: de gezinnen moeten met het verdiende geld hun gezin onderhouden, zelf hun nieuwe inventaris bekostigen en eventueel uitbreiden.

We blijven het gezin steunen door de kinderen naar school te laten gaan. Zo hebben de ouders hun handen vrij om zich volledig op de kiosk te richten en hebben de kinderen betere kansen voor de toekomst door goede scholing. Godwin gaat regelmatig langs om te kijken hoe het met de gezinnen gaat om ons up-to-date te houden. Zelf zijn wij ook regelmatig in Ghana en hebben ook telefonisch contact met onze sterk gemotiveerde families.
Inmiddels heeft Stichting ‘Kwame’ al veel kiosken gebouwd en het blijkt een succesformule! Er zijn al kiosken gesponsord door disputen, met giften van gouden bruiloften en door bassisscholen in Nederland. Wilt u ook een persoonlijke kiosk laten bouwen voor een gezin in Ghana die uw helpende hand goed kan gebruiken? Klik hier.

• bouwen van een kiosk : 500-750 euro
  • prijs is afhankelijk van standplaats; soms moet er jaargeld worden betaald bij een landlord
  • prijs is afhankelijk van grootte;er zijn kiosken gebouwd waarin het gezin ook huisvesting heeft omdat het dakloos was.
  • welk bedrijfje er gevoerd gaat worden, is in overleg met wensen/kennis van gezin/omgeving; kortom wat meeste kans van slagen heeft.
  • voorbeelden: restaurantje, atelier, verkoop levensmiddelen, kleding, water en telefoonkaarten
  • hout, verf en andere benodigdheden kopen we op plaatselijke markt
  • timmerman uit omgeving van de te bouwen kiosk
  • inventaris wordt met ons ingekocht