Alpha Omega (Evelyn)

• Rosemary (2011)
  • Prince (2015)
  • Joe (vader)

In 2010 ontmoetten wij Evelyn en haar gezin. Ze hebben geen financiele middelen en wonen in een heel klein houten hutje dat in zeer slechte staat verkeerd met 4 kinderen. Evelyn trekt er elke dag op uit met een naaimachine op haar hoofd om kleding te verstellen. Er bestaan grote zorgen over de ontwikkeling van de kinderen aangezien zij grote groeiachterstand hebben. Ondanks dat publieke scholen in Ghana gratis zijn, hebben Evelyn en Joe niet de middelen om hun kinderen van de verplichte schoenen, schooluniformen en rugzakken te voorzien.

Stichting Kwame besluit voor Evelyn en haar gezin een grote kiosk te bouwen zodat zij hier met zijn allen kunnen wonen, werken en slapen. Evelyn krijgt een nieuwe naaimachine en de benodigde materialen: stoffen, ritsen,knopen, garen, kant, lint en alles waarvan Evelyn iets moois kan maken. Want naaien kan zij als de beste! Nu kan Evelyn ook nieuwe kleding maken en kunnen mensen uit de buurt bij haar naaiatelier stof uitkiezen en bespreken zij met Evelyn hun zelfbedachte design.

Evelyn en Joe krijgen van ons ook regelmatig kleding uit Nederland die door winkels na de uitverkoop aan ons gesponsord worden. Zo kunnen zij ook westerse kleding vanuit de kiosk verkopen.

Zo kunnen Evelyn en Joe voor hun gezin zorgen.

Bij elk bezoek aan het gezin worden we positief verrast : de kiosk is uitgebreid en ook het assortiment dan verkopen zij er gerookte vis bij, kolen, frisdrank of schoenen. Ook werd in 2011 dochter Rosemary geboren. Onze Ghanese helper,Godwin, heeft op zijn geheel eigen wijze met Evelyn en Joe ‘the familyplanning’ besproken…….!

Op dit moment werkt Evelyn nog steeds in de kiosk als naaister. De oudste kinderen helpen haar hierbij en nemen zo ook haar vakmanschap over. Vader Joe werkt als beveiliger. Ze hebben inmiddels een iets beter huisje gevonden dat zij kunnen huren. Alle kinderen gaan naar school, bekostigd uit de opbrengsten van het naaiatelier. Ook heeft Evelyn voor onze stichting fantastisch mooie patchwork plaids, vlaggenlijnen, kussenovertrekken en zakjes voor sieraden gemaakt van overgebleven Afrikaanse lapjes. Wij kopen deze spullen voor een goede prijs van Evelyn en Joe zodat zij extra inkomsten hebben.
Wij maken de gezinnen ervan bewust dat wij dit in Nederland weer verkopen om nieuwe gezinnen te helpen ook een toekomst te kunnen opbouwen.

De oudste zoon Clement gaat naar de Delcam High School. Dit betalen Evelyn en Joe bijna helemaal zelf, een geweldige prestatie aangezien er aan deze private school een aanzienlijk deel van hun inkomsten besteed wordt! Wij springen af en toe bij voor een semester als het een keer niet lukt.

werkbezoek juli 2015