God is great By P.H.A.R.O.S

• Evans (2006)
  • Bright (2007)
  • Fossen (2009)
  • Abigail (dochter, 2011)
  • Vader Sanuel
  • 5 kinderen, 4 zonen en een dochter

We ontmoetten het gezin van Cynthia en Samuel in 2009. Ze leven met 2 volwassenen en 4 kleine jongetjes in een piep klein stenen huisje zonder voorzieningen. De vader probeert zo veel mogelijk te klussen als timmerman en helpt bij alle huizen in aanbouw in de omgeving. De moeder zit met 4 kleine kinderen thuis: zij kunnen allemaal niet naar school. Ze wil dolgraag werken en daarom besluiten we een grote kiosk voor haar te bouwen. De kiosk mag van de chief naast hun huisje aan de weg gebouwd worden, zodat de moeder vanuit huis kan werken. Zo kan zij tegelijkertijd op de jongste kindjes passen. We zorgen ervoor dat de oudste 2 naar een publieke school in de buurt kunnen. Vanuit de kiosk wordt van alles verkocht: waspoeder, vis, rijs, tomaten, tandenborstels en zeep. Het gezin gaat vol enthousiasme aan de slag. Als het nodig is, kan het gezin ook in de kiosk slapen.
Als we de PHAROS kiosk opnieuw bezoeken, is het gezin uitgebreid; na 4 jongens is er nu het kleine meisje Abigail. Godwin steekt onmiddellijk zijn verhaal over familyplanning af. Eerst wordt de vader apart genomen dan de moeder, ze kijken een beetje onderuit naar hem….de tijd zal het leren. Het gezin had de pech dat vrij snel na het bouwen van de kiosk alles werd leeggehaald door inbrekers, maar door eigen kracht hebben zij binnen 2 maanden zelf alweer alles op de rit. Ze zijn zelf ook helemaal trots en gelukkig.
Ondanks de pech die dit gezin ondervindt, blijven zij optimistisch en vindingrijk. In 2013 bleek de kiosk aangetast door ongedierte en moest worden afgebroken ook al omdat men bang was dat de hele omgeving zou worden aangetast. Ze vinden tijdelijk onderdak, verkopen de restanten van de kiosk en met dat geld kopen ze kippen. De vader vindt werk in de bouw en op dit terrein bouwt hij een kippenren zodat hij er over kan waken. Hij verkoopt de eieren, fokt en als de kippen groot genoeg zijn, heeft hij een afzetmarkt voor de geslachte kippen en met dat geld koopt hij weer wat extra kuikentjes en dan gaat het weer van voor af aan. De man glundert van oor tot oor dat dit zo’n goede formule is. Cynthia werkt waar ze maar kan en dan zijn de kinderen bij hem op de bouwplaats als ze niet op school zijn. Het is hun gelukt om een tweedehands kiosk te kopen. Deze is voor 2/3 betaald. Ook wij betalen nog een behoorlijk bedrag en geven kleding en speelgoed voor de kinderen. Ze hebben weer perspectief en werken zichzelf er iedere keer weer bovenop. Bij ons volgende bezoek is alles op orde, verzekert hij ons. Een gezin waar je het allemaal voor doet!!!!

foto’s werkbezoek juli 2015: