God is my helper (Gifty)

• Lisbeth (2003)
  • Koshi (2007)
  • Afie (2009)

In 2010 ontmoetten we het gezin van Gifty. Zij heeft op dat moment 4 kinderen. Zij wonen een stukje buiten Accra in het bushdorpje Agomeda. Gifty is zelf nog jong maar ooit uitgehuwelijkt aan een man die net voor onze ontmoeting overleden is en maar liefst 89 jaar was. Gifty bleef berooid achter aangezien zij zijn laatste vrouw was en dus als allerlaatste recht had op zijn vermogen en bezittingen. Ze slapen in een groot stenen bouwwerk met heel veel mensen samen en leven verder buiten met niets. De kinderen gingen niet naar school maar hielpen Gifty om een inkomen te verwerven; Gabriel werkte op het land samen met Gifty en Lisbeth lette op haar jongere zusjes en probeerde vanaf haar hoofd rijst en suiker te verkopen in het dorp. Ondanks de hulp van de kinderen kon Gifty niet meer voor haar 4 kinderen zorgen en omdat de mensen in het dorp het allemaal niet breed hebben, kon niemand de zorg voor een kind op zich nemen. Gifty stond dan ook op het punt om Gabriel, de oudste zoon, naar Accra naar een weeshuis te sturen. Gelukkig konden wij met het bouwen van een kiosk ervoor zorgen dat Gifty alle kinderen bij zich kon houden. De kiosk kreeg de naam ‘God is my helper’. Ze verkoopt nu rijst, tomaten, olie, wasmiddel, zeep, schriften, potloden etc. en is zo een mini supermarktje geworden voor de mensen uit het dorp. De kinderen hebben kleding en ondergoed gekregen en er zijn schooluniforms gemaakt, schoenen gekocht en de benodigdheden voor de kinderen om naar school te kunnen (rugzak, schriften, schoenen en wat geld om examen te mogen doen). De kinderen stonden te juichen en dansten voor ons omdat ze nu naar school kunnen i.p.v. de hele dag rondhangen met niets.

Ook bleken de andere kinderen van dit dorp niet naar school te gaan.Er is toen in Nederland heel snel actie gevoerd om hier iets aan te doen….!We hebben schooluniforms laten maken, schoenen gekocht en alle andere schoolbenodigdheden plus geld betaald voor de examens die ze verplicht zijn om te doen.Resultaat: er zijn nu 20 kinderen uit deze kleine leefgemeenschap naar school!

De kiosk van Gifty is gebouwd dankzij het geld dat ons geschonken is door Ria en Leo Kempers ingezameld voor hun gouden bruiloft. Zij hebben hierdoor het leven van dit gezin in Agomeda compleet kunnen veranderen! Ook geïnteresseerd in het sponsoren van een kiosk door uw bedrijf/familie/dispuut? Klik hier.