Helena

• Gabriel (1997)
  • Lathitia (2003)
  • Ruth (2010)

In mei 2013 leren we Helena en haar gezin kennen. Al bij de eerste ontmoeting komt Helena enthousiast op ons afgerend. Enthousiasme is ook precies het woord dat bij deze vrouw past. Ze is zelf begonnen met het verkopen van vis vanuit een huis in aanbouw waar ze ieder moment uitgezet worden. Ze heeft nauwelijks spullen maar werkt keihard om aan geld te komen om zo voor haar gezin te zorgen. Wanneer we haar wensen bespreken, geeft ze aan dolgraag een kiosk met een slaapgedeelte zou willen hebben zodat zij en haar kinderen letterlijk een dak boven hun hoofd hebben. Ondernemend als Helena is, vindt ze zelf een stuk grond waar ze de kiosk kan bouwen. Stichting Kwame betaalt de landlord voor één jaar voor het gebruik maken van zijn grond. We bouwen een kiosk met twee ruimtes: een winkel -en woongedeelte. Helena helpt zelf ook met de bouw.

Een paar maanden later bezoeken we Helena. We zijn trots op het assortiment dat ze vanuit haar kiosk verkoopt: gedroogde vis, rijst, tomaten, waspoeder, waterzakjes etc. Het ziet er keurig uit en het loopt al aardig. We brengen haar de nodige spullen die ze ook kan verkopen, kleding voor de kinderen en huisraad. Een van haar kinderen is vaak ziek en via Godwin vraagt ze om een ziektekostenverzekering voor haar kinderen. Deze verzekering staat in Ghana nog in de kinderschoenen maar kan van grote betekenis zijn voor de gezondheid van deze gezinnen. Aangekomen bij een ziekenhuis moet er vooruit betaald worden, iets wat vaak tot de onmogelijkheden behoort. We zorgen ervoor dat zij deze verzekering kan gaan afsluiten. Als we weer komen, zal ze zorgen dat ze wat Engels spreekt. Nu vertaalt Godwin het Twi voor ons. De kinderen gaan naar een public school maar dit is nog wel een aandachtspunt voor ons…….

Afgelopen maand ei heeft stichting Kwame een kiosk voor Helena gebouwd. Hiervoor verkocht Helena vis vanuit een huis in aanbouw. Omdat dit huis niet van haar is kon ze hier elk moment uitgezet worden. Door deze onzekerheid geeft de kiosk haar een eigen plekje van waaruit ze haar vis kan verkopen. Helena’s wens was om ook in de kiosk te kunnen slapen met haar kinderen omdat ze zelf geen onderkomen heeft. Daarom is de kiosk iets groter geworden zodat Helena ook in de kiosk kan slapen met haar kinderen. Stichting Kwame biedt Helena dus meer zekerheid voor haar zaken en gezin. Met dit zetje in de rug zijn wij er zeker van dat het helemaal goed komt met de hardwerkende Helena en haar kinderen.