Just by his grace (Rebecca)

• Rebecca
  • Kinderen: Dyana (1995)
  • Naomi (1997)
  • Kai (2010)

In juli 2009 ontmoetten we Rebecca na een dringend telefoontje van Helena van het ministry van Social Welfare. Rebecca’s man, die haar mishandelde en misbruikte, is overleden. Rebecca blijft in slechte omstandigheden alleen achter met haar kinderen temidden van haar schoonfamilie. Het huisje waarin ze woonden (niet veel meer dan enkele golfplaten) is te onveilig om als vrouw alleen met 2 kleine meisjes te wonen.

Stichting Kwame zorgt er als eerst voor dat de twee kinderen naar school gaan. Zo hebben de kinderen goed onderwijs, zij worden opgehaald en thuis gebracht door een schoolbus en krijgen op school een lunch, snack en drinken. Zo heeft Rebecca haar handen vrij en kan zij zelf geld gaan verdienen.

De broer van haar overleden man Joe, wordt haar nieuwe partner en helpt ons met het bouwen van Rebecca’s eigen kiosk. Omdat zij in de buurt van een grote openbare publieke school woont, wil Rebecca graag eten verkopen vanuit haar nieuwe kiosk. Ze verkoopt (school) maaltijden en heeft een klein zitje waar ze eten serveert voor de mensen uit het dorp. Rebecca bouwt door de jaren heen een goed lopend bedrijfje op en verkoopt na een tijdje ook belegde sneetjes brood en hele broden met warme chocomelk en thee. Ze kan goed voor haar kinderen zorgen en vormt een gelukkig gezinnetje met haar nieuwe man.

Helaas gaat het in 2013 weer mis. Rebecca wordt weer mishandeld nu door haar nieuwe man, ook slaat hij veel van haar bezittingen kapot. Rebecca is sterk en besluit bij hem weg te gaan. Samen met haar kinderen gaat ze in de kiosk wonen en probeert door te gaan met de verkoop van eten. Met het geld dat Rebecca verdient, koopt ze materialen voor het bouwen van haar eigen huisje. Deze aanbouw is al een paar keer vernield; ze weet niet zeker door wie en waarom. Dankzij een man uit haar dorpje heeft ze nu een ander stukje grond gekregen waar ze nu voor de derde keer probeert haar huisje op te bouwen. Ook wij hebben een bijdrage geleverd voor planken,stenen en het dak. Het huisje blijft groeien en is bijna af.

Wat zijn wij trots op deze vrouw!!

Stichting’ Kwame’ betaalt het schoolgeld voor de twee oudste kinderen. Ondanks de zware tijd voor Rebecca blijft ze sterk en is het mooi te zien dat de kinderen zich goed ontwikkelen en blij zijn dat ze naar zo’n goede school kunnen gaan. Rebecca kan zelf niet lezen en schrijven maar doordat de kinderen dit nu op school leren kunnen zij Rebecca helpen bij het dagelijkse reilen en zeilen van haar kiosk.

Werkbezoek 2015

• Hier bereidt Rebecca maaltijden die ze verkoopt.