Patricia

• Joyce (2009)
  • Esther (2012)
  • Vader: onbekend.

In mei 2013 brengt Helena Obeng ons in contact met Patricia en haar gezin. Tijdens onze eerste ontmoeting is Patricia erg timide. Ze woont samen met andere gezinnen in een onafgebouwd huis. Haar kinderen zijn nog nooit naar school geweest. Dit betekent dat de 10- jarige Sandra geen woord Engels spreekt, terwijl Engels de officiële voertaal is in Ghana. Onze eerste prioriteit is dat de oudste 2 kinderen naar school kunnen. We zorgen voor een schooluniform en de andere benodigde schoolspullen. De kinderen zijn dolblij dat ze naar school mogen en vertellen ons dat ze de volgende dag (zondag) al naar school willen.

We bespreken de wensen van Patricia met haar. Ze zegt liever spullen op haar hoofd te verkopen dan vanuit een kiosk. We geven haar geld waarvan Patricia maïs koopt. Dit kookt ze en verkoopt dit vervolgens in het dorp vanaf haar hoofd. In de maanden dat we nog in Ghana zijn, komen we Patricia regelmatig tegen wanneer ze aan het werk is. Er loopt nu een trotse vrolijke vrouw.
In oktober 2013 bezoeken we Patricia opnieuw. Dankzij het geld dat ze nu verdient, kunnen alle kinderen bij Patricia blijven wonen. ”Het zou erg zijn als ik klaagde” is het antwoord van Patricia als we vragen hoe het gaat. Ze hebben zo weinig…….! Gelukkig kunnen nu wel alle kinderen naar school. Ook blijkt er nog een oudste kind te zijn: deze jongen was ondergebracht bij familie in een andere regio omdat Patricia het allemaal niet meer kon redden. Hij was nu weer bij zijn moeder en helemaal blij. We hadden huisraad en voor de kinderen kleding en speelgoed bij ons en ook nog de nodige spullen die Patricia kan verkopen. Eigenlijk geven we nooit geld maar hier geven we Patricia toch stiekem cedi’s toe zodat ze wat reserves heeft en niet terugvalt in de enorme ellende waarin ze aangetroffen werd. Dit gezin met hun grote stralende ogen, zo blij dat ze bij elkaar kunnen blijven, zo blij met zo weinig maakte diepe indruk op ons allemaal. We zullen zeker kijken hoe we ze verder kunnen helpen. De moeder van Noortje bezocht ook deze familie toen ze in mei 2013 in Ghana was en ook zij werd geraakt. Ze zette dit thuis gekomen om in een actie: zij betaalt het onderwijs voor een van de kinderen. Prachtig en lijkt u dit ook een goed idee? Klik hier voor informatie.

Foto’s gemaakt tijdens werkbezoek 2015.