This is my time (Gifty)

• Moeder: Gifty
  • Kinderen: Stanley (1998)
  • Pepetra (2001)
  • Emmanuela
  • Junior
  • Gynia
  • Confidence

In januari 2008 ontmoetten we Gifty en haar gezin. Zij wonen in een van de vele onafgebouwde villa’s voor Ghanesen die het buitenland wonen en stukje bij beetje een verblijf in Ghana bouwen, in de buitenwijken van Accra. In deze bouwsels die ooit huizen moeten worden wonen de gezinnen op cementen vloeren, tussen half opgetrokken muren, zonder dak, ramen, water en elektriciteit. De eigenaar van het huis, die in het geval van Gifty zelf in Amerika woont, gaat ermee akkoord dat de familie hier woont zolang de bouw duurt. Gifty en haar kinderen hadden niets; geen matrassen, beddengoed, tafel, stoelen, borden, bekers en kleding. Er was net genoeg keukengerei om rijst klaar te maken. Gifty is een vrouw met heel veel kracht, pit, uithoudingsvermogen en motivatie. Zij heeft als beroep bijvoorbeeld bomen gekapt; 3 maanden kappen in een heel ander deel van het land en dan weer een paar weken thuis.

Ook heeft zij auto’s gespoten, echter zonder oogbescherming. Het gevolg is dat zij ernstige oogbeschadigingen heeft opgelopen en hierdoor heel slechtziend is. Zelf wilde ze het liever niet toegeven aangezien ze niets liever wil dan heel hard werken, maar bij de oogarts bleek Gifty meer dan -10 te hebben. Het was in Ghana in de oogkliniek niet eens meetbaar. Ondanks dat we Gifty aan een speciale bril en medicijnen hebben geholpen, zijn haar ogen te beschadigd voor werkzaamheden waarbij zij echt goed zicht nodig heeft. Als we Gifty voor het eerst zien, woont haar man nog bij haar. Later heeft ze hem weggestuurd naar de regio waar hij vandaan kwam omdat hij niet goed genoeg naar werk zocht……..

Al met al kan een eigen kiosk uitkomst bieden en stichting Kwame zorgt dat ze deze krijgt.

Inmiddels heeft Gifty door de jaren heen het assortiment in de kiosk kunnen uitbreiden. Zo verkoopt ze nu gedroogde kruiden tomaten, vis, waterzakjes, waspoeder, tandpasta, enz. Met de opbrengst hiervan heeft ze een oventje gekocht waarmee ze voor de vissers in de buurt vis kan roken zodat deze veel langer houdbaar is. De naam van de kiosk is:

‘This is my time’:Gifty’s tijd!

Omdat Gifty zoveel power heeft, krijgt zij van de stichting ook regelmatig dure merkkleding die wij weer ontvangen van winkels uit onze omgeving of familie en vrienden. Met deze merkkleding gaat Gifty langs de deuren in haar wijk. In de villa’s die wel afgebouwd zijn wonen immers rijke Ghanezen. Met een foldertje van de stichting en Gifty’s uitleg over hoe zij aan de kleding komt, trekt ze van deur tot deur. Vaak heeft Gifty alles binnen een dag al verkocht: wat een girlpower! Ondanks veel tegenslagen in haar leven blijft Gifty zich altijd 100% inzetten voor de toekomst van haar kinderen.

Zij vecht als een leeuw voor deze 4 en ziet onderwijs als de sleutel voor een betere toekomst. Alle kinderen kunnen door onze sponsors naar een goede school. Heel regelmatig loopt Gifty het hele stuk naar de school om te horen hoe de prestaties van haar kinderen zijn. Wat Gifty doet, is nog niet erg gebruikelijk maar het wordt door de onderwijskrachten zeer gewaardeerd. Emmanuela, een van de dochters van Gifty, blijkt ontzettend slim. Gifty had een unieke school in de regio gevonden en bestookte ons met informatie en smeekbedes…….Zelf had ze al het inschrijfgeld bij elkaar gespaard en de sportkleding betaald !!!! Op kosten van de stichting gaat Emmanuela nu naar de Accra Grammar school zodat zij zich optimaal kan ontwikkelen. Alle ogen zijn gericht op dit hoogbegaafde meisje;zij gaat er wellicht voor zorgen dat deze familie het veel beter krijgt. Een zware verantwoordelijkheid. Omdat deze school kostbaar is maar ook het voorportaal van een universitaire opleiding zijn wij op zoek naar sponsors voor dit meisje !!!!!!! Wilt u meer weten over kosten en mogelijkheden klik hier.

Ondertussen is het huis in aanbouw bijna klaar en zal Gifty met haar gezin een nieuwe woonplek moeten vinden. Ook moet de kiosk worden verplaatst. Ze is druk aan het zoeken maar wil niet ver weg van deze plek. Wij hebben toegezegd te helpen want hier hangt natuurlijk een kostenplaatje aan.

• Junior en Noortje