Opvang straatkinderen

Op het strand verkoopt (ook een) Kwame prachtige patchworkkleden. Als we met deze man in gesprek komen, blijkt hij samen met zijn vrouw Fati, 9 straatkinderen bij hun thuis op te vangen. Ze hebben een naaiateliertje waar ze o.a. deze kleden maken en proberen zo hun geld te verdienen. We bezoeken deze familie: leefomstandigheden zijn niet best maar wat doen ze veel goeds voor deze kinderen, terwijl ze zelf zó weinig hebben. Fati vertelt dat zij vroeger zelf ook door mensen op deze manier in hun gezin is opgenomen en dat zij het daardoor veel beter heeft gekregen. Haar voornemen was altijd dat wanneer zij een goede man zou treffen, zij ook een aantal die op straat moeten leven een thuis zou bieden; dit is gelukt voor 9 kinderen.

Kwame en Fati hebben samen één kind. Er is eerder een sponsor geweest die het mogelijk heeft gemaakt dat er een piepklein leslokaaltje is ingericht. De kinderen die bij hun komen wonen, zijn nog niet naar school geweest. Een paar studenten verzorgen lessen zodat de kinderen een basis hebben en dan naar de public school kunnen bij hun in de buurt. Als ze bijgespijkerd zijn, kunnen ze instromen bij leeftijdsgenoten. Een meisje hebben zij al 15 jaar in huis; we spreken haar en zij vertelt dat ze in Accra een opleiding voor coupeuse heeft gevolgd en ze laat trots de foto’s zien van wat ze allemaal gemaakt heeft. Ze beschouwt Kwame en Fati als haar ouders en helpt nu met naaiwerk mee inkomsten te verwerven. Het gezin leeft op een soort erf met meerdere mensen, er zijn ook wat gemeenschappelijke vertrekken.

We hebben een gesprekje met de vrouw die in een ‘hutje’ grote pannen rijst staat te koken voor de hele gemeenschap. De armoede maar ook de blijmoedigheid van de mensen grijpt ons aan. Er is heel weinig dat is overduidelijk maar met elkaar proberen ze er wat van te maken. We zien een slaapvertrek voor 5/6 kinderen………

Ze stellen, op ons verzoek, een wensenlijstje samen waarop o.a. rijst, tomatenpuree, vliegengaas en een ziektekostenverzekering voor de kinderen staan. Verbijsterd kijken we naar het bescheiden lijstje. We zorgen voor kleding, lakens, lego, boeken, lappen en naaispullen. Ook gaan we een lockmachine verschepen (dankjewel Bep). Er is rijst en olie voor de hele gemeenschap gekocht. Gelukkig hebben we al heel wat van hun lijstje af kunnen werken (o.a. dankzij Optimus Sorter Technology) maar dit nieuwe project krijgt zeker zijn vervolg.

We hebben ook patchworkkleden meegebracht die bij ons gekocht kunnen worden; de opbrengst gaat uiteraard weer naar de projecten. Ook zijn er een paar die naar een vervolgopleiding kunnen maar daar ontbreekt het geld voor o.a. voor de tweeling Paul en Paulina. Bij ons volgende werkbezoek willen we dit graag realiseren.

bovenstaande foto’s zijn gemaakt tijdens het werkbezoek juli 2015