Ponacka kids club

Eén van de projecten die stichting Kwame steunt, is de Ponacka kids club. Elke zondag ontvangt Helena Obeng (van het ministerie van sociaal welzijn) 60 kinderen bij haar thuis, genaamd de Ponacka kids club. De kinderen wonen allemaal in de buurt van Helena Obeng en komen uit kansarme gezinnen. Na de kerk op zondagochtend komen de kinderen naar Helena’s huis.

Helena verzorgt samen met twee Ghanese vrijwilligers een programma. Zo gaan ze bijvoorbeeld koken, acteren, dansen en spelen. Dat kinderen samen kunnen spelen is in Ghana vrij uniek. In de arme gezinnen is er ten eerste geen geld voor speelgoed. Daarnaast zijn de kinderen vaak druk met het helpen van hun ouders met hun werk of in het huishouden. De Ponacka kids club biedt dus een leerzaam moment van plezier en ontspanning.

De kinderen komen in contact met leeftijdsgenootjes en worden middels deze omgang gestimuleerd in hun ontwikkeling. Het is prachtig om te zien hoe Helena de ontwikkeling van alle kinderen in de gaten houdt en deze stimuleert; iets wat we in Ghana niet veel tegenkomen. Helena vertelt ons dat ze alle kinderen zelfvertrouwen mee wil geven. Ze zet de kinderen in hun kracht door ze deel te laten nemen aan één specifiek groepje binnen de Ponacka kids club. Zo is er bijvoorbeeld een groepje dat elke week het belangrijkste nieuws vertelt.

Ook is er een ‘virgin’ club voor de oudere meiden waar ze praten over jongens en seksualiteit gekoppeld aan informatie. De bijeenkomsten zijn educatief: zo leren de kinderen lokale gerechten koken of vertelt Helena over persoonlijke hygiëne. De kinderen krijgen ook voorlichting over de rechten van het kind, te denken valt aan het recht op onderwijs en een acceptabele huwbare leeftijd. Helena geeft hier goed handen en voeten aan en vertaalt het naar de omstandigheden van het kind en hoe zij het thuis kunnen verwoorden.

Daarnaast zorgt de Ponacka kids club ook voor sociale controle. Helena Obeng houdt in de gaten hoe het met de gezinnen van de kinderen gaat. Eén keer in de week komen er ook ouders naar Helena om te praten over de opvoeding en de problemen waar de ouders tegenaan lopen.

Hoe helpt stichting Kwame?

Omdat de stichting het volle vertrouwen heeft in Helena Obeng en trots is op wat ze doet, willen we haar graag steunen. Begin 2013 zijn Noortje en Lotte vier maanden in Ghana geweest en hebben het begin van de Ponacka kids club meegemaakt. Al gauw was er de vraag van Helena voor een overkapping. Deze heeft stichting Kwame bekostigt. Dankzij de overkapping zitten de kinderen elke zondagmiddag in de schaduw en droog. Elke zondag hebben Noortje en Lotte meegekeken en geholpen bij de Ponacka kids club. Een belangrijke factor van de kidsclub zijn de 2 Ghanese vrijwilligers Caleb en Kardy die elke week een heel eind reizen om de kinderen te begeleiden. Het is geweldig om te zien hoe deze twee studenten hun vrije tijd hieraan besteden en hoe gek ze met de kinderen zijn. Stichting Kwame betaalt de vervoerskosten voor deze vrijwilligers zodat Helena er zeker van is dat de vrijwilligers blijven komen. De stichting heeft dozen vol materialen naar Helena verscheept. Denk aan speelgoed als duplo, lego, ministek, barbies, basketballen, schrijfgerei, papier, boeken, spellen maar ook kleding, naaispullen, lappen, toiletartikelen, tandenborstels en tandpasta.

Ook hebben we een grote poppenkast laten timmeren zodat de kinderen spelenderwijs zich leren uiten. Op verzoek van Helena is er ook een houten ideeënbus getimmerd en opgehangen; daarin kunnen de kinderen anoniem aangeven wat ze willen maar ook problemen kenbaar maken.

Wat zijn de plannen?

We willen in overleg met Helena inventariseren hoe we de gezinnen, waartoe deze 60 kinderen behoren, structureel kunnen gaan helpen.

werkbezoek juli 2015
  • Helena geeft voorlichting en vertelt over de rechten van het kind.