Noortje Liebrand

Mijn naam is Noortje Liebrand, geboren in 1991. In 2013 ben ik samen met Lotte voor vier maanden naar Ghana gegaan. Een top ervaring, waarbij we op een geweldige manier de Afrikaanse cultuur hebben leren kennen. Vier maanden lang hebben wij dag in dag uit ons steentje bij gedragen voor Stichting Kwame. De meeste tijd hebben wij op de Tenashie Junior High School en in de weekenden bij de Ponacka Kids Club doorgebracht.

Op de school hebben we geïnventariseerd welke materialen er aanwezig waren. We hebben met de onderwijskrachten doorgenomen wat er allemaal meegedaan kan worden en zijn lessen gaan geven. Ook hebben we van alles laten repareren en aangevuld. Voor de Ponacka Kids Club hebben we o.a. een overkapping laten bouwen en ook de nodige materialen ingebracht. Voor we vertrokken hebben we in Nederland allerlei acties gevoerd, daarbij hebben mijn moeder en de school waar zij op werkt, Stap voor Stap in Elst, ook veel gedaan.

Dit alles leverde goede spullen op én een gevulde portemonnee. Zo hebben we in samenwerking met de stichting ook kiosken kunnen bouwen. En wat is het fijn om te merken dat je met zoveel zonder kan. Lotte en ik kenden elkaar niet, en zijn samen het avontuur aangegaan. Na onze terugkomst heb ik Ghana nooit meer los gelaten. Super om ook in Nederland nog steeds onze bijdrage te kunnen leveren. Ik hoop dit nog heel wat jaren te kunnen blijven doen.