oktober 2018

LIZ, JACQUELINE, KARIN EN ANTOINETTE AAN HET WERK IN GHANA

12 oktober 2018   ALAMI

Onze eerste werkdag stond in het teken van Alami en de broers en zussen waar ze allemaal voor zorgt!

We hebben voor het eerst zelf een huurauto en Liz reed door Accra naar Madina met Antoinette als copiloot!Heel veel auto’s, brommertjes en scooters en dat zonder verkeersregels maar wel met heel veel geclaxonneer! Les 1 van Leslie was ooit: just never hesitate…….!

Het ging goed maar toen nog een parkeerplaatsje zoeken op een markt waar het krioelt van de mensen, karren en af en toe wat kippen en geiten die oversteken. Gelukkig meldt zich een Ghanees die op onze auto past.

Een ontroerend weerzien met Alami volgt. We nemen het hele gezin door en kijken naar mogelijkheden om te helpen. Alami zelf is met heel veel passie bezig met haar modebedrijfje. Ze krijgt al maandenlang van Liz aansturing en marketinglessen! Een goede leerling en ook nu kunnen we haar verder helpen. Ze werkt zo hard en heeft zoveel verantwoordelijkheid te dragen voor het grote gezin bestaande uit straatkinderen. We betalen schoolgelden en helpen Alami met het professionaliseren van haar naaiatelier. We maken afspraken over een naaiopleiding voor zus Paulina.

Ook worden er stoffen gekocht op de markt voor naaiopdrachten vanuit Nederland voor Alami. Ondertussen stortregent het en lopen we door de plassen en modder, maar dat mag de pret niet drukken. Alami mag eten kopen voor haar ‘gezin’: ze gaat helemaal los! Ze vertrekt met een taxi vol naar huis en we gaan van de week naar dit gezin toe!

Ondertussen wordt ons op de markt nog een baby van een paar maanden aan geboden…. dat komt wel binnen! De contrasten tussen arm en rijk worden ook hier steeds groter. De cedi is ieder jaar minder waard dus het wordt er voor velen niet beter op.

Opnieuw onder de indruk van ALLES!

14 oktober, The noice

Vandaag zijn we bij de Ponacka kids club geweest. Al jaar en dag ontvangt Helena Obeng met 2 vrijwilligers 60 kinderen uit haar naaste omgeving op. Ze krijgen voorlichting op tal van terreinen, maken muziek, dansen, spelen toneel etc.
We hebben met Helena een aantal van onze gezinnen doorgesproken en afspraken gemaakt over onze hulp. Een van de moeders is pas overleden en we zijn in overleg wat we kunnen doen voor haar 2 kinderen van 10 en 12 jaar die nu wees zijn.
Terwijl wij in gesprek zijn,komen de kinderen binnen . Er blijkt 3x per week o.l.v. een muziekleraar gerepeteerd
te worden door het ‘orkest’en we worden getrakteerd op muziekuitvoering met trompetten, trombone en trommels! Serieus werk. Wij hebben een groot deel van de instrumenten betaald maar hadden geen idee dat het zo professioneel aangepakt werd. Helena vertelt lachend dat ze als ze net terug is van een dag hard werken ze niet altijd blij is met ‘the noise‘ omdat er dan al weer een repetitie bij haar in de tuin is.
Ook moeten we meedoen met het uitbeelden van woorden en er wordt natuurlijk gedanst! Wij hebben getrakteerd op een heerlijke warme maaltijd voor alle kinderen: feest dus!
Wat een werk en een toewijding en dat 52 zondagen per jaar! We betalen een bedrag voor de 2 studenten die daar als vrijwilliger zoveel leuks doen met de kinderen zodat ze in ieder geval hun vervoer kunnen betalen.
Met de ‘noise’ van de trompetten nog in onze oren stappen we in onze huurauto; nou rijden ho maar. Daar staan we dan in de bush op een weg vol met kuilen en gaten. Gisteravond is de ‘automonteur’ 3 uur bezig geweest om de claxon weer aan de praat te krijgen en heeft hij veel in en uit elkaar gehaald…….De man van Helena duikt onder de motorkap, pakt een steen, geeft een klap op een schroef van de accu en ja hoor … we rijden weer! Haha Afrika hè!
Wordt vervolgd: morgen met Godwin naar de school God is Good.

15 oktober  Good is good Academy

Na wat oponthoud vanwege een niet startende auto vertrekken we in de stromende regen naar de God is good Academy . De armoe is groot maar het enthousiasme van de 10 teachers en de 187 leerlingen nog groter. Van niets naar een klein beetje iets: in de hele omgeving was tot voor een paar jaar teug geen school te bekennen! Nu groeit het leerlingenaantal per week. We hebben lessen in rekenen, Frans en communicatie bijgewoond. De kinderen deden allemaal zeer gedisciplineerd en enthousiast mee. Allemaal hadden ze de rugzakken bij zich gedoneerd door de basisschool ‘Stap voor Stap’ uit Elst!!!!
We overleggen met Vincent , de teacher, wat we kunnen doen. Er is natuurlijk een hele lange lijst… In ieder geval mag de school 22 houten schoolbanken met tafels aanschaffen en we kopen voor alle groepen de voorgeschreven schriften, potloden, gummen, puntenslijpers en voorleesboekjes in grote hoeveelheden . Zo kunnen de kinderen die de materialen niet kunnen betalen toch op school blijven!

BEZOEK AAN DE KIOSKEN, 16 oktober.

Vandaag hebben we samen met Godwin kiosken bezocht en naar de Living Star School geweest.
Op deze school zitten een aantal van ‘onze’ kinderen. We hebben met de directeur gesproken en met de kinderen: ze leren goed, zijn er altijd en de teachers zijn heel tevreden over hun gedrag. Het is een goede school, het ziet er netjes en georganiseerd uit! Er zitten 870 leerlingen op en er zijn 50 leerkrachten. De kinderen krijgen eten en drinken op school en er rijden 3 schoolbussen.
Bij de kiosken zijn we opnieuw onder de indruk van de kracht van de moeders maar ook van de armoe!
We voorzien Evelyn en haar dochter van werk voor haar naaikiosk: tassen, haarbanden en wijnzakken. We zijn druk aan de gang om beroepsopleidingen te regelen voor 2 dochters en we kopen rijst, olie, zeeppoeder etc.etc.etc voor ze. Blij dat we kunnen helpen en dat zij zo’n goed gezin zijn, maar ook erg onder de indruk van de omstandigheden, rijden we naar de volgende familie.

Patricia en haar kinderen wonen met meerdere gezinnen in een stenen huis. Wat zijn ze blij als ze ons zien en wat hebben wij een bewondering voor deze keihard werkende alleenstaande vrouw! We hebben ook voor hun het nodige eten bij ons en betalen de schoolmaterialen voor alle kinderen van deze community. Ook blijken ze schooluniformen nodig te hebben. Deze laten we maken bij Evelyn;de kinderen zijn zo geholpen en Evelyn heeft weer werk. Ontroerd nemen we afscheid van deze powerwoman! Godwin staat in nauw contact met dit gezin.

Rebecca kunnen we nog bezoeken voor de donkerte invalt. Zij met haar 3 dochters was 10 jaar terug ons eerste gezin. Wat heeft zij veel moeten doorstaan en ze komt er iedere keer weer bovenop. Haar kinderen hebben we al op de Living Star School gesproken en hebben thuis verteld dat we in Ghana zijn. Rebecca is druk aan het koken voor haar cateringbedrijf en we krijgen een maaltijd aangeboden. Ook zij vertelt dat het heel erg op en af gaat met haar bedrijfje. De cedi staat slecht en er verandert veel in Ghana; de arme mensen gaan er steeds verder op achteruit.
Gelukkig komen er volgende week 28 grote dozen aan in Accra voor alle families. We hadden gehoopt dat ze deze week zouden aankomen vanuit Nederland; jammer dan zijn wij al weer weg, maar nu gaat Godwin ze naar iedereen brengen.
Er komt veel op ons pad en op de terugweg is er veel overleg!!!!
Heftig allemaal maar morgen is er weer een dag!